Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι ακούς όταν σου μιλάω;

Από: Άννα Λιάσκα

Απ τη στιγμή που γεννιόμαστε έχουμε έμφυτη την ικανότητα της επικοινωνίας. Στην αρχή με το κλάμα, αργότερα με λίγες λέξεις, ύστερα με μικρές προτάσεις. Χωρίς να καταλάβουμε το πώς, έχουμε θέσει τα θεμέλια του βασικού συστατικού των ανθρωπίνων σχέσεων. Τον διάλογο. Παρά το γεγονός ότι το να μιλάμε είναι στη φύση μας, γεγονός που μας διευκολύνει, το να συνδιαλεγόμαστε φαίνεται να έχει περισσότερες απαιτήσεις.

 Τη στιγμή που ξεκινά ένας διάλογος, δυο πρόσωπα με τη δική τους μοναδική ιστορία, βιώματα, σκέψεις και συναισθήματα καλούνται να μεταφέρουν ένα μήνυμα, ο ένας στον άλλον, διατυπωμένο στη δική τους ¨γλώσσα¨. Αυτή η διαφορετικότητα είναι που καθιστά την επικοινωνία δύσκολη, καθώς συχνά δεν αντιλαμβανόμαστε ότι αυτές οι διαφορές μεταξύ μας. Μας κάνουν να ερμηνεύουμε με το δικό μας μοναδικό τρόπο, αυτά που ακούμε άρα και να παίρνουμε διαφορετικά μηνύματα από αυτά, που ο άλλος θέλει να μας μεταδώσει.

 Χρειάζεται να έχουμε στο μυαλό μας ότι τη στιγμή που ξεκινάει ένας διάλογος, το εγώ και το εσύ δίνουν τη θέση τους στο εμείς, για μια από κοινού προσπάθεια επικοινωνίας και επαφής. Είμαστε παρόντες με όλες μας τις αισθήσεις, με όλο μας το ενδιαφέρον. 

Είμαστε συγκεντρωμένοι εκεί, δίνοντας χώρο στη διαφορετικότητα του άλλου, να εκφραστεί και έχοντας τη διάθεση να τον κατανοήσουμε. Κάνοντας στον εαυτό μας την ερώτηση «τι ακούω;», «Τι θέλει να μου πει;». Θα μπορούμε κάθε στιγμή που δεν είμαστε σίγουροι για την απάντηση, να στρέψουμε την ερώτηση στον συνομιλητή μας, βρίσκοντας από κοινού τον τρόπο να μιλήσουμε, την ίδια γλώσσα. 

Έτσι, δημιουργούνται εμπόδια που εμποδίζουν την επικοινωνία μεταξύ μας. Έντονες διαφωνίες βασισμένες στο  να βρούμε το δίκιο μας. Βασισμένες στην ψευδαίσθηση, ότι ο συνομιλητής μας θα έπρεπε να καταλαβαίνει. Ας κάνουμε μια προσπάθεια αυτό που λέμε να επιβεβαιώνεται πως και συνομιλητής μας το κατανοεί.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

September

Οι πρώτες ψιχάλες ήρθαν και έπεσαν απαλά στο πρόσωπο μου καθώς μύριζα το νωπό χώμα. Σεπτέμβρης...ο μήνας που λατρεύω. Ο μήνας που με κάνει να αισθάνομαι, πως ίσως και να υπάρχει κάτι από μαγεία, εκεί έξω στο απέραντο σύμπαν. Η ενέργεια του φθινοπώρου σε κάνει να αναθεωρείς καταστάσεις και γρήγορα να βάζεις νέους στόχους. Νέα θέλω με ζωντάνια, με όρεξη για δημιουργία. Αναπολώ το καλοκαίρι για μια στιγμή. Παγώνω την εικόνα στο μυαλό μου. Θάλασσα, αλμύρα στα μαλλιά, παγωτό στο χέρι. Αυτή η ξεγνοιασιά είναι υπέροχη, όμως μετά από λίγο την βαριέσαι. Νιώθεις πως ο χρόνος κολλάει. Όταν το σώμα ξεκουράστει μετά αρχίζει μια ανικανοποίητη δίψα για κάτι διαφορετικό. Εκεί έρχεται ο Σεπτέμβρης που σου θυμίζει ότι τελειώνει αυτή η ανεμελιά αλλά έρχονται νέα πράγματα. Η ρουτίνα όσο κι αν μας βαραίνει καμμία φορά έχει την χάρη της. Ξέρεις τι έχεις να κάνεις. Το προγραμμα σου συναντά την εκτίμηση για τον ελεύθερο χρόνο σου. Πέφτοντας τα πρώτα φύλλα στα πόδια μου θυμήθηκα τότε που ήμουν μικρή. Ν

Όταν η κρυφή διαταραχή του γονέα προβάλλεται στο παιδί

Αυτά τα παιδιά περνούν μια ζωή με τη αίσθηση ότι τους έχει δοθεί άδικα ένας ρόλος από τον σκηνοθέτη. Γίνονται οι διαταραγμένοι άνθρωποι που οι γονείς τους «θέλουν» και αρχίζουν να ενεργούν όλο και περισσότερο διαταραγμένα. Οι διαταραγμένοι γονείς είναι οι γονείς που δεν φαίνονται καθόλου ότι είναι. Στον έξω κόσμο εμφανίζονται σαν να είναι οι πιο φυσιολογικοί γονείς και ούτε τα παιδιά τους, ούτε κανείς άλλος, δεν γνωρίζει ότι δέχονται τις επιδράσεις των διαταραχών τους, μέχρι να είναι πολύ αργά. Μερικοί γονείς είναι φανερά κακοποιητικοί προς τα παιδιά τους, είτε σεξουαλικά είτε σωματικά. Στην περίπτωση αυτή, η κακοποίηση είναι προφανής και τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν ότι κακοποιούνται και συνειδητοποιούν ότι έχουν πληγωθεί. Ως εκ τούτου, όσο οδυνηρό και να είναι, έχοντας συναίσθηση της κατάστασης, μπορούν να την αναγνωρίσουν και να ελαχιστοποιήσουν τη βλάβη που τους προκαλείται από αυτήν. Τι συμβαίνει όμως όταν η κακοποίηση δεν γίνεται εύκολα συνειδητή; Οι γονείς που είναι περισ

Ο θυμός μέσα στη σχέση

Ο θυμός αναφέρεται συνήθως σε μια κατάσταση που περιλαμβάνει συναισθήματα, τα οποία ποικίλουν σε ένταση ξεκινώντας από την ήπια ενόχληση ή τον εκνευρισμό μέχρι την έντονη οργή και το μένος.  Μαθαίνουμε πώς να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας παρατηρώντας αυτούς που μας φροντίζουν καθώς και επαναλαμβάνοντας συμπεριφορές οι οποίες λειτούργησαν στο παρελθόν. Εμπειρίες, οι οποίες βιώσαμε κατά τη διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας, είναι αυτές που έχουμε εσωτερικεύσει και στη συνέχεια εκφράζονται μέσω της συμπεριφοράς μας.  Οι αντιλήψεις μας σχετικά με τον τρόπο που οι άλλοι (γονείς, δάσκαλοι, συμμαθητές) διαχειρίζονται τον θυμό αλλά και με το πώς οι εκφράσεις του δικού μας θυμού έχουν αντιμετωπιστεί κι έχουν γίνει ή όχι αποδεκτές από αυτούς, επιδρούν σημαντικά στον τρόπο που αργότερα θα ανταποκριθούμε στον θυμό μας και στον θυμό των άλλων.                                             Χαρακτηριστικά του θυμού  Ο θυμός ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητα σχετίζεται με πλήθος αρ