Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί παθαίνουμε όλοι ψυχοσωματικά;

Όλο και πιο συχνά ακούμε τελευταία πώς φίλοι, γνωστοί, συγγενείς, υποφέρουν από ασθένειες ή ακόμη και αυτοάνοσα νοσήματα.
Στην ερώτηση «Μα, καλά πώς το έπαθες;» ή «Καλά έτσι ξαφνικά» η απάντηση είναι μία, άγχος. Ο εχθρός της εποχής. Συναγωνίζεται επάξια την κατάθλιψη, αλλά εμείς πιστεύουμε πώς έχει προβάδισμα. Όλοι άνθρωποι βιώνουν έντονο άγχος και αγωνία. Ακόμα και τα παιδιά μας τα μεγαλώνουμε με πίεση. Δεν το κάνουμε επίτηδες ούτε θέλουμε το κακό τους, αλλά δεν γίνεται αλλιώς. Πρέπει να επιβιώσουν σε μια ανταγωνιστική κοινωνία.
Ωστόσο, όλοι αυτή η ένταση νομίζετε ότι δεν ξεσπάει κάπου; Ο συναισθηματικός μας κόσμος επιδρά στην υγεία μας και για την ακρίβεια ύπουλα και υποδόρια. Πρώτα βιώνει το σώμα και μετά κατανοούμε τι ακριβώς. Και δυστυχώς πολύ μετά.
Η λαϊκή σοφία το έχει καταλάβει χρόνια πριν χρησιμοποιώντας εκφράσεις που αποδείκνυαν άμεσα και με τον πιο απλό τρόπο τη συναισθηματική κατάσταση κάθε φορά. Δηλαδή, στην καθημερινή μας γλώσσα αρκετές φορές αντί να αναφερθούμε άμεσα σ’ ένα συναίσθημα που έχουμε, π.χ. «θύμωσα», το εκφράζουμε λέγοντας κάτι σχετικό με το σώμα μας, όπως «Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι». Παρακάτω έχουμε έναν κατάλογο με ψυχοσωματικές εκφράσεις. Σημειώστε εκείνες που εσείς χρησιμοποιείτε συχνότερα:
  • Μου κάθισε στο σβέρκο.
  • Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι.
  • Με έλουσε κρύος ιδρώτας.
  • Μου κόπηκαν τα πόδια.
  • Μου κόπηκε η ανάσα.
  • Μου κάθεται στο στομάχι.
  • Δεν μπορώ να το καταπιώ.
  • Μου ραγίζει την καρδιά.
  • Μου έκανε το κεφάλι καζάνι.
  • Δεν μπορώ να το χωνέψω.
  • Με πιάνει ναυτία.
  • Μου φέρνει αλλεργία.
  • Μου κόπηκε η χολή.
  • Κοκάλωσα.
  • Μου πλακώνει την καρδιά.
  • Βγάζω σπυράκια.
  • Μου άναψαν τα αίματα.
  • Πάγωσα ολόκληρος.
  • Καράφλιασα.
  • Με έπιασε τρεμούλα.
  • Με πνίγει.
Οι εκφράσεις αυτές δεν είναι ούτε οι μισές απ’ όσες διαθέτει η γλώσσα μας σχετικά με το σώμα. Ο λόγος που συγκέντρωσα αυτές τις εκφράσεις είναι γιατί μπορούμε με τη γλώσσα να κατανοήσουμε το συναίσθημα μας αλλά δυσκολευόμαστε να το αναγνωρίσουμε τελικά. Σας μπερδέψαμε; Εννοούμε πώς πολλές φορές λέμε «Κάθε πρωί ξυπνάω με το στομάχι μου. Σέρνομαι για να πάω στη δουλειά. Δεν με βαστούν τα πόδια μου». Το πρόβλημα είναι πως μπορούμε να υποφέρουμε από το στομάχι μας για καιρό, να πάμε ακόμα και σε γαστρεντερολόγο, να καταλήξουμε τελικά σε ψυχολόγο, για να μας πει αυτό που λέγαμε τόσο εύστοχα στην αρχή μόνοι μας. Υποφέρουμε από άγχος γιατί κάτι δεν μας αρέσει στη δουλειά μας. Δεν είναι λογικό να ξυπνάμε χωρίς στομαχόπονο το Σαββατοκύριακο και ο πόνος να ξεκινά από την Κυριακή το βράδυ μέχρι την Παρασκευή.
Το ενδιαφέρον, επίσης, είναι ότι, όταν μιλάμε και είμαστε συναισθηματικά φορτισμένοι, με τις χειρονομίες μας δείχνουμε προς το μέλος του σώματος από το οποίο υποφέρουμε. Έτσι, η γυναίκα με τις ημικρανίες την ώρα που λέει: «Δεν μπορώ άλλο τους καβγάδες», πιάνει το κεφάλι της, ενώ εκείνη που έχει αρθρίτιδα, όταν λέει την ίδια φράση, πιάνει τα γόνατα της ή τους καρπούς της. Πιθανόν, μάλιστα, να πει: «Αυτοί οι καβγάδες μου κόβουν τα γόνατα».
Κοιτάζοντας τον προηγούμενο κατάλογο μπορούμε να παρατηρήσουμε ακόμα δύο πράγματα: Πρώτον, όλες οι εκφράσεις έχουν να κάνουν με συναισθήματα και μάλιστα οι περισσότερες με φόβο ή θυμό, δηλαδή με φυγή-επίθεση. Δεύτερον, αρκετές εκφράσεις έχουν κάποια σχέση με τις σωματικές μεταβολές που μας γίνονται αισθητές την ώρα που είμαστε σε στρες. Για παράδειγμα, όταν είμαστε σε στρες πέφτει η θερμοκρασία στα άκρα των δακτύλων (πάγωσα), παράλληλα ιδρώνουμε (με έλουσε κρύος ιδρώτας), συχνά μας πιάνει δύσπνοια (μου κόπηκε η ανάσα), η λειτουργία της καρδιάς αυξάνεται (η καρδιά μου πήγε να σπάσει), και για να μειωθεί η πίεση μας ο οργανισμός αποβάλλει όσο νερό μπορεί οπότε μας πιάνει συ-χνοουρία (κατουρήθηκα πάνω μου). Είναι άραγε τυχαίες όλες αυτές οι εκφράσεις;

πηγή:jenny.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

September

Οι πρώτες ψιχάλες ήρθαν και έπεσαν απαλά στο πρόσωπο μου καθώς μύριζα το νωπό χώμα. Σεπτέμβρης...ο μήνας που λατρεύω. Ο μήνας που με κάνει να αισθάνομαι, πως ίσως και να υπάρχει κάτι από μαγεία, εκεί έξω στο απέραντο σύμπαν. Η ενέργεια του φθινοπώρου σε κάνει να αναθεωρείς καταστάσεις και γρήγορα να βάζεις νέους στόχους. Νέα θέλω με ζωντάνια, με όρεξη για δημιουργία. Αναπολώ το καλοκαίρι για μια στιγμή. Παγώνω την εικόνα στο μυαλό μου. Θάλασσα, αλμύρα στα μαλλιά, παγωτό στο χέρι. Αυτή η ξεγνοιασιά είναι υπέροχη, όμως μετά από λίγο την βαριέσαι. Νιώθεις πως ο χρόνος κολλάει. Όταν το σώμα ξεκουράστει μετά αρχίζει μια ανικανοποίητη δίψα για κάτι διαφορετικό. Εκεί έρχεται ο Σεπτέμβρης που σου θυμίζει ότι τελειώνει αυτή η ανεμελιά αλλά έρχονται νέα πράγματα. Η ρουτίνα όσο κι αν μας βαραίνει καμμία φορά έχει την χάρη της. Ξέρεις τι έχεις να κάνεις. Το προγραμμα σου συναντά την εκτίμηση για τον ελεύθερο χρόνο σου. Πέφτοντας τα πρώτα φύλλα στα πόδια μου θυμήθηκα τότε που ήμουν μικρή. Ν

Όταν η κρυφή διαταραχή του γονέα προβάλλεται στο παιδί

Αυτά τα παιδιά περνούν μια ζωή με τη αίσθηση ότι τους έχει δοθεί άδικα ένας ρόλος από τον σκηνοθέτη. Γίνονται οι διαταραγμένοι άνθρωποι που οι γονείς τους «θέλουν» και αρχίζουν να ενεργούν όλο και περισσότερο διαταραγμένα. Οι διαταραγμένοι γονείς είναι οι γονείς που δεν φαίνονται καθόλου ότι είναι. Στον έξω κόσμο εμφανίζονται σαν να είναι οι πιο φυσιολογικοί γονείς και ούτε τα παιδιά τους, ούτε κανείς άλλος, δεν γνωρίζει ότι δέχονται τις επιδράσεις των διαταραχών τους, μέχρι να είναι πολύ αργά. Μερικοί γονείς είναι φανερά κακοποιητικοί προς τα παιδιά τους, είτε σεξουαλικά είτε σωματικά. Στην περίπτωση αυτή, η κακοποίηση είναι προφανής και τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν ότι κακοποιούνται και συνειδητοποιούν ότι έχουν πληγωθεί. Ως εκ τούτου, όσο οδυνηρό και να είναι, έχοντας συναίσθηση της κατάστασης, μπορούν να την αναγνωρίσουν και να ελαχιστοποιήσουν τη βλάβη που τους προκαλείται από αυτήν. Τι συμβαίνει όμως όταν η κακοποίηση δεν γίνεται εύκολα συνειδητή; Οι γονείς που είναι περισ

Ο θυμός μέσα στη σχέση

Ο θυμός αναφέρεται συνήθως σε μια κατάσταση που περιλαμβάνει συναισθήματα, τα οποία ποικίλουν σε ένταση ξεκινώντας από την ήπια ενόχληση ή τον εκνευρισμό μέχρι την έντονη οργή και το μένος.  Μαθαίνουμε πώς να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας παρατηρώντας αυτούς που μας φροντίζουν καθώς και επαναλαμβάνοντας συμπεριφορές οι οποίες λειτούργησαν στο παρελθόν. Εμπειρίες, οι οποίες βιώσαμε κατά τη διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας, είναι αυτές που έχουμε εσωτερικεύσει και στη συνέχεια εκφράζονται μέσω της συμπεριφοράς μας.  Οι αντιλήψεις μας σχετικά με τον τρόπο που οι άλλοι (γονείς, δάσκαλοι, συμμαθητές) διαχειρίζονται τον θυμό αλλά και με το πώς οι εκφράσεις του δικού μας θυμού έχουν αντιμετωπιστεί κι έχουν γίνει ή όχι αποδεκτές από αυτούς, επιδρούν σημαντικά στον τρόπο που αργότερα θα ανταποκριθούμε στον θυμό μας και στον θυμό των άλλων.                                             Χαρακτηριστικά του θυμού  Ο θυμός ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητα σχετίζεται με πλήθος αρ